|
|
|
|
|
Vernissage, projekt v ktorom chce autorka spochybniť rituál zaužívaných vernisáží, ktoré častokrát suplujú predstavu o vnímaní umenia. Autorkiným zámerom, bolo naplniť priestor pomerne malej a mladej galérie HIT, nie zaplatenými, ale zapožičanými performermi, obyčajnými ľuďmi, ktorí sa takto stali súčasťou umenia. Vytvárajú len svojou účasťou umelecké dielo performance. Autorka spochybňovaním spôsobu vernisáže atakuje princípy trhu s umením, mediálne manipulácie, mediálnych kampaní, prítomnosť mediálnych, kurátorských hviezd, dôležitých ľudí, všetkého toho, čo kamufluje princípy a kvalitu umenia a vôbec vnímania významu či vizuality umenia.
Niekedy sa zlá kvalita, nízka výtvarná úroveň kamufluje privolávaním ďalších účastníkov, hostí na otvorenie výstavy: muzikantov, hudobných skupín, pozývaním ksichtov, ktorí sú patrónmi obhajcami úspešnosti projektov.
Atakujem spochybňujem význam vernisáže, ktorej sa niekedy pridáva väčší význam ako výstave samotnej a vystaveným dielam, pretože niekedy sa úspech výstavy predpovedá už počtom návštevníkov na otvorení (Autorka)
Dobrý deň Vážení účastníci vernisáže
Rada by som Vás privítala na vernisáži Vernissage., projektu Gordany Zlatanović, v ktorom chce autorka spochybniť rituál zaužívaných vernisáží, ktoré častokrát suplujú predstavu o vnímaní umenia. Autorkiným zámerom, bolo naplniť priestor pomerne malej a mladej galérie HIT, nie zaplatenými, ale zapožičanými performermi, obyčajnými ľuďmi, ktorí sa takto stali súčasťou umenia. Vytvárajú len svojou účasťou umelecké dielo performance. Táto performance je hodinová. O tom, či sa performancie zmení na spoločný happening návštevníkov a vystavených performerov, rozhodnete práve vy návštevníci, keď sa tu rozhodnete zotrvať, stávate sa tak aj vy súčasťou umenia. Umeleckým artefaktom. Táto performance môže samozrejme pretrvať stanovený čas podľa chuti Vás všetkých. Tak ako sa štylisticky zvykne hovoriť, že umenie pretrváva.
Gordana Zlatanović spochybňovaním spôsobu vernisáže atakuje princípy trhu s umením, mediálne manipulácie, mediálnych kampaní, prítomnosť mediálnych, kurátorských hviezd, dôležitých ľudí, všetkého toho, čo kamfluje princípy a kvalitu umenia a vôbec vnímania významu či vizuality umenia.
Niekedy sa zlá kvalita, nízka výtvarná úroveň kamufluje privolávaním ďaľších účastníkov, hostí na otvorenie výstavy: muzikantov, hudobných skupín, pozývaním ksichtov, ktorí sú patrónmi obhajcami úspešnosti projektov.
Atakujem spochybňujem význam vernisáže, ktorej sa niekedy pridáva väčší význam ako výstave samotnej a vystaveným dielam, pretože niekedy sa úspech výstavy predpovedá už počtom návštevníkov na otvorení (Gordana Zlatanović)
Gordana Zlatanović sa narodila v meste Odzaci v Juhoslávii. Od roku 1997 študuje na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave v odbore voľné umenie. Naň nadviazala magisterským štúdiom v ateliéri doc. J. Hoffstädtera. Momentálne je doktorantkou v ateliéri Video-multimedia-performens u Tomáša Rullera na VŠVU.<br.
Ako mi sama povedala, v klasických médiach sa rada vracia k maľbe. V sochárstve, ale radšej pracuje s živým ľudským telom, performermi.
V svojej tvorbe silno nadväzuje na fluidum balkánskeho, presnejšie srbského umenia performancie. Zatiaľ, čo v Srbsku, je každý výtvarník aj performer a pracuje zvyčajne so svojím telom ako Marina Abramović, Jelena Radić, Tanja Ostojić. Gordana pracovala doteraz s performermi.
(Ivana Moncoľová, kurátorka, 15.1.2004 Bratislava)
|
|
|
|