[ag] Múzeum | hudba.info | MarianVarga.sk | PavolHammel.sk
logo
logo
aktuality
kalendár
výstavy
predaj / leasing

výtvarníci
maľba
socha
grafika
kresba
fotografia
multimédiá
inštalácia
objekt
keramika
šperk
digitálna tlač
kombinovaná technika
šperk - náramok
šperk - objekt
šperk - brošňa
sklo
textil
architektúra
dizajn
scénografia

študenti
galérie
inzercia
linky
archív
   
prihlásenie
registrácia
galéria | múzeum o nás | ponuka | partneri | pripomienky | copyright | kontakt
Výstava
 
Informácie
 
Názov: Hrdinovia a bratia
V galérii: Billboart gallery
Miesto: BA-Šancová/Križovatka Žabotová, Landererová ulica/Pressburgercenter, podhradie/nábrežie L. Svobodu,
Trvanie: 8. - 31.3.2005
Kurátor: Mira Keratová
Vystavujúci: Radovan čerevka, Jaro Kyša, Jozef Tusan

slovak sublabel program Tlačová správa:
Billboart gallery europe prezentuje ako úvodný projekt cyklu Hrdinovia a bratia tri billboardove projekty mladých progresívnych košických umelcov Radovana Čerevku, Jara Kyšu a Jozefa Tusana; všetky prezentované práce - igelith (2005), popshamil (2005) a untitled (2005) odkazujú k nedávnej udalosti americko – ruského summitu, ktorý sa za veľkej verejnej a mediálnej pozornosti uskutočnil vo februári v Bratislave; prezentované práce, v kontexte cyklu hrdinovia a bratia, nepoukazujú na načrtnuté socio – politické vzťahy priamočiaro, ani komplexnejšie, tematiku superveľmoci, ich dalších súvislostí alebo zámerov adresujú skôr cez prizmu vybraných reprezentantov - hrdinov a ich bratov, ich legiend, novohrdinov, antihrdinov, ikon, abstraktných ikon, hýbateľov, atď.; reflexia summitu Bush – Putin je teda rozrastrovaným dvojportrétom najvplyvnejších mužov sveta s pridanými komiksovými bublinami - Tusanov projekt untitled však nepredstavuje lídrov la prima škandalózne, suchopárne, ani "ľudsky", ponúka ich snáď oveľa reálnejší profil - abstraktný, zahmlený pohľad na tak vzdialené postavy, o ktorých môžeme len ťažko vôbec tušiť o čom rozmýšľajú, predstavovať si o čom snívajú, a ako vieme paradoxne aj napriek tomuto neprekonateľnému dištancu však títo poprední decision makers, významne zasahujú a formujú naše individuálne životy; možno príbuzným spôsobom, už však bez akýchkoľvek popisných alebo bližších dovysvetlení, ilustruje stretnutie na najvyššej bilaterálnej úrovni Kyša; poster igelith rovnako metaforicky ponúka divákovi zobrazenie dvoch postáv v strojenom, "štátnickom", spojeneckom geste podania ruky; postavy sú takmer bez akýchkoľvek identifikačných znakov, so sáčkami na hlave, a tak okrem už spomenutého, rolexky?, alebo žoviálne, v danej situácii však nadradené gesto jednej z postáv, môžu odkazovať aj k známemu fotomateriálu z Guantanamy, a do istej miery ilustrovať zdanlivé ambície pomyselného novodobého kuklux klanu, ktoré zdá sa sú oproti staršej verzii (v zmysle etnického targetu) dnes zamerané smerom na arabský svet; Čerevkov poshamil, využívajuci veľmi čitateľný jazyk vizuálneho, v tomto prípade aj verbálneho cliché, komunikuje výzvu, odmenu vyhlásenú ruským interpolom za hlavu čečenskeho vodcu islamských separatistov operujúcich na Kaukaze - Shamila Basajeva; čečenský národný hrdina je tu, podobným spôsobom ako Che Guevara vo svete módneho a lifestylového priemyslu, prezentovaný ako novodobá popikona;