|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vantázia I. / Vantasy I., 2005, Akryl, 50 cm x 40 cm
|
|
Vantázia II. / Vantasy II., 2005, Akryl, 50 cm x 40 cm
|
|
Zvestovanie / Annunciation, 2005, Akryl, 50 cm x 40 cm
|
|
Pokušenie Sv. Antonína / The temptation of St. Anthony, 2005, Akryl, 90 cm x 70 cm
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bohumír Bachratý:
Skutočné abstraktné obrazy a abstraktná fantázia Miloša Vanka - Vantázia.
S citom, ale dravo vyvierajú z tela a z duše maliara. Explodujú na plátne v mnohorakých podobách organickej abstrakcie informelu. Sú to diela jedinečné, dozrievajúce a zrelé na prelome 20. a 21. storočia a v súčasnosti. Hroty, špičky, vrcholy. Sú to obrazy rôznej inšpirácie príroda a krajina, Slovensko, Grécko, Španielsko, i krajina duše. Hudba a poézia moderná klasika i Pink Floyd, E. A. Poe, I. Krasko, M. Válek, Spomienky, vášne, zmyslové opojenie (to aj v jeho figurálnych, erotických motívoch). K tomu aj city radosti a smútku i úžas z vnemov a z vnímania, z počiatku tvorivého procesu i ošiaľu z tvorby. Vo svojom vnútre i v pôsobnosti navonok sú to obrazy energie, sily a procesov. Opojenie. Lavína i vodopád. Extáza. Orgazmus milujúcich sa farieb, odľahčených svetlom. Lávové polia farby. Ich žiara, ich dráma. V nej neprestajné i uťaté gestá maliara. Výkriky. Bolesť. Šepoty. Ticho pred oltárom bieleho plátna. Čo príde? Pokušenie? Zvestovanie? Zánik alebo zrod? Apokalypsa či očista? Panebože! Obrazy ako zaklínadlá a odhalený trik majstra, kúzelníka maľby. Obrazy namaľované a vmaľované do tela obrazu a pod kožu maľby. Zázrak i pokora. Ozvena slov sv. Lukáša Quia pulvis sum. Dotyky veršov básnika. Nox et solitudo.
Áno. S vedomím tohto maľuje maliar Miloš Vanko. Sám i v súvislostiach s rovesníkmi i slovenskou abstrakciou dneška (Kráľ, Hlavatý, Pavle, Mikus, Trepač, Raška...). Maľuje vo dne a v noci. Pred plátnom i za plátnom Jeho obrazy sa rodia v údolí nepokoja i ako sen vo sne (Poe). Vznikajú ako žiarna láska (Krasko). Jestvujú a prekonávajú tak zlovestný, symbolický odkaz Ravena/Havrana jednou jen a pak již ne. Sugescia týchto obrazov je najsilnejšia v ich kolorite a rukopise. V ich vizuálnej zvučnosti. V ich nehe a gestickej zúrivosti. Sú blízke aj odkazu zakladateľov abstrakcie. Sú to obrazy maľované z vnútornej nutnosti (W.Kandinskij). Je to maľba z vnútorného sveta (Wols). Sú to neprestajné obrazy, bez konca a začiatku, tlačia sa von (J.P.Riopelle). Sú to zviditeľnené a odhalené šifry vlastnej existencie (K.R.H.Sonderborg). Sú to otvorené opusy. Sloboda i zákonitosti ich maliarskej reči fascinuje. V krajine týchto obrazov nie sú hraničné kamene. Nie je tu, chvalabohu, ani jeden náhrobný kameň. Obrazy Miloša Vanku sú a žijú.
|
|
|
|
|
|